dinsdag 11 december 2007

Online reisportalen in heftige concurrentie

In de laatste kwartaal van dit jaar zijn er een aantal grote nieuwe websites bijgekomen op het gebied van reizen. Ilse lanceerde in oktober Ilse Reizen en vervolgens kwam Wegener in november met Reisradar en zag Greenbookings.com het licht.

In de strijd om de bezoeker en de reizende consument mengt zich sinds 5 december ook Travelta.nl, een web 2.0 georiënteerde reissite.

Meer info is te vinden op de site van ITcommercie.

Bron: ITcommercie

Reisindustrie is prominent aanwezig op internet
Emerce (01-12-07)

De reisindustrie is nadrukkelijk aanwezig op internet. De nieuwe mogelijkheden van het web zoals consumer generated content, delen van multimedia en onderlinge interactie hebben met betrekking tot de reiswereld geleid tot een nieuwe term: travel 2.0.

Het woord `travel` is na `porno` het populairste transactiedomein op internet. In het afgelopen jaar werd in Europa 38 miljard euro uitgegeven aan online boekingen, aldus onderzoeksbureau Eye For Travel. Het betreft 15% van alle reisboekingen. Dit jaar groeit het bedrag naar verwachting tot 47 miljard euro, oftewel 18% van de totale markt. In 2008 komt het bedrag naar verwachting uit op 55 miljard euro, oftewel 21% van de totale markt. Ook een aanzienlijk deel van de boekingen die via fysieke reisbureaus worden gedaan, wordt beïnvloed door online oriëntatie en zoekgedrag.

Een van de problemen van interactie op internet is dat het al snel leidt tot ruzies, ongewenste promoties, betweterij, broodnijd en smaad. Grote virtuele gemeenschappen hebben echter een zelfreinigend vermogen. Deelnemers hebben snel door wanneer recensies ten onrechte overdreven positief of negatief zijn. In de nabije toekomst vormt mobiel internet een aantrekkelijk kanaal om consumenten ter plaatse toeristische informatie te verstrekken.

Geen opmerkingen: